Saturday, September 25, 2010

RINDUNYA ... T_T

RAIHAN - ALANGKAH INDAHNYA HIDUP INI

Monday, September 20, 2010

RAYA DAN RAYA ... 2010

sem sudah naik
cuti dua minggu cm sekejap je sgt
tak terasa cuti
bila dh nak buka sem cm mls ne nak balik
tp kne balik juga untuk abehkan pelajaran demi masa depan
bulan syawal yang mulia ne mcm2 berlaku depan mata
mcm2 dugaan dan ujian yang ALLAH tunjukkan secara langsung dan tak langsung
doa ku harapkan agar di kuatkan diri ini untuk masa2 akan datang insyaallah
xtau nak taip apa sebenarnye
bawah ne antara best shoot sepnjg raya dengan family and frens
thnkz to all
selamat hari raya maaf zahir batin

c ya ... =)





Friday, September 17, 2010

KEMALANGAN DI PASIR BESAR

Hari Malaysia jatuhnya pada hari khamis bersamaan 16 sept 2010
seluruh rakyat di malaysia bergembira bersama keluarga bercuti
dan hari itu juga masih berada dalam "mood" raya lagi
namun agk sedih bagi beberapa keluarga yang berhadapan dengan dugaan yang di hadapi
dalam perjalanan saya bersama keluarga untuk beraya ke Kemayan, Pahang
terserempak dengan kemalangan yang berlaku
di kawasan Pasir Besar berhampiran dengan Gemas
kemalangan di antara kederaan 4WD Nissan dengan Yahama ego Sport
mangsa dua org perempuan bersama seorng kanak-kanak kecil
seorang daripadanya berumur belasan tahun seorang lagi berumur lebih kurang 23 tahun dan kanak-kanak itu berumur lebih kurang 1tahun setengah
semasa melalui kawasan kejadian saya menganggarkan kemalangan baru sahaja berlaku 5/10 minit sebelum kami sekeluarga melepasi kawasan itu
menurut saksi yang berada di kawasan itu
kenderaan nissan yang di pandu laju ingin memotong sebuah kenderaan di hadapanya lalu merempuh motosikal mangsa
namun menurut pemandu kenderaan berkenaan mangsa membelok ke simpang tanpa memberikan lampu isarat
namun kenyataan mana yang benar masih tidak dikenal pasti
kemalangan berlaku semasa mangsa baru sahaja pulang daripada kedai kerana kelihatan roti yang dibelinya bertaburan di jalan
lebih menyedihkan kemalangan berlaku dihadapannya
rumahnya sendiri
seperti apa yang saya lihat sendiri penumpang terbaring di tepi kereta Nissan
seorang kanak-kanak perempuan pula berada dalam keadaan meniarap di bawah kereta nissan tersebut
manakala pembonceng motosikal tersebut berada tertiarap di dalam longkang
keadaan tiga-tiga mangsa parah
penumpangnya patah di bahagia tapak kaki kanan yang terpisah habis
manakala pemandunya patah teruk dibahagian lutut kaki kanannya juga
kanak-kanak perempuan itu pula luka parah di bahagian badan
mangsa terus di hantar ke hospital berdekatan bagi mendapatkan rawatan
bagaiamana keadaan mangsa selepas itu tidak di ketahui
sama2 lah kita doakan dan sedekahkan AL-FATIHAH kepada mangsa walau apa jua keadaannya


pembonceng motosikal itu dikenal pasti sebagai seorang pelajar universiti malaya selepas saya menyemak dompet mangsa
kepada semua warga UM diharapkan dapat sedekahkan AL-FATIHAH kepadanya
kepada kenalan mangsa di harapkan sama2 mendoakannya
pelajar yang bernama Nur Farah Idayu
pelajar fakulti sains ( SES )
sesi 2006/2007



( selepas sahaja semua mangsa di hantar ke hospital saya tidak tahu apa yang berlaku selanjutnya..kenalan kepada pelajar UM ini boleh hubungi keluarganya jika perlu bagi mengetahui keadaan lanjut ...sama2 kita doakan kesejahteraannya .... amin )

Tuesday, September 7, 2010

BATAL PUASA ... SKPT 1


bertarikh 5 septembar 2010

berlangsungnya majlis berbuka puasa oleh

golongan bekas pelajar sekolah rendah kebangsaan padang tambak satu batch

1996

bertempat di restoran nelayan kuala lumpur

event yang simple tapi meriah

buat kali pertama kehadiran yang agak tinggi
kalau diikutkan lebih ramai lagi mahu datang
tapi di sebabkan beberapa masalah dan perkara harus di selesaikan
mereka tidak dapat hadir
namun begitu majlis tetap berjalan seperti biasa dan lancar
ribuan teriam kasih kepada khalilur rahman kerana menganjurkan majlis
terima kasih juga kepada erma kerana mengenali lebih ramai daripada aku
insyaallah pada tahun akan datang pertemuan ini akan di adakan pada tempat yang lebih menarik dengan aktiviti yang lebih banyak
sekian ... =)















Monday, September 6, 2010

IQRA'



ilmu yang dituntut itu bersama
mempelajari dengan penuh ketekunan dan ketaatan
tapi apakah kita mempraktikannya pada
jalan yang benar?
apakah ilmu yang di pelajari itu betul-betul menjadi panduan hidup?
mengapa masih ada yang terjerumus ke lembah maksiat?
bermulakah ia dengan sempurna?
tapi bagaimana pengakhirannya?

IQRA'
" bacalah"
bacalah , fahamilah , taatilah







it was perform at THE ACTORS STUDIO
for FUSED - DANCEBOX
located at LOT 10 , KUALA LUMPUR
3 sept 2010


IQRA'
CHOREOGRAPHY BY
KHAIRULAZHAR MOKHTAR





Saturday, September 4, 2010

POTONG KUKU



Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai
cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....

((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:

لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)

Maksudnya: "Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun... Ibn Daqiq al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan."))

Friday, September 3, 2010

LOVE

its start's with the big L
continue with the round of O

its sharp on the curve of V

in the 3 level like E




so what's love mean to u?

did u knew the real meaning of love?

how can u discribe about love?

who do u love most?

how u express the pation of love?

what can u do for love?
w
hat also can u do about love?
do u have a question about love?




lots of question we can ask about love
for me LOVE is simple

it all start's with RESPONSIBILITY
because LOVE is like

C
OLOUR'S


Wednesday, September 1, 2010

LEPAK - LEPAK





those r my senior's
nda tau mau post apa
saja nak tambah koleksi blog
masa lepak2 bersama
selepas berbuka bersa
ma
itu je .... =)