Tuesday, December 21, 2010

FESTKUM 2010 ... ANTARA MARUAH DAN TAKHTA


assalammualaikum
yeah tajuk je mcm gempak tapi xadalah gempak sangat
ok FESTKUM = Festival Kebudayaan Universiti Malaysia
pelbagai acara yang di pertandingkan
ada tarian trampaian melayu
tarian india
tarian cina
boria
nyanyian
dikir barat
dan mcm2 lagi la acara yg berkaitan dengan kesenian dan kebudayaan
cume lukisan tu tak ada la
ok lets just focus kepada tarian rampaian melayu
yeah this is my 1st time join festkum walaupun permulaan untuk latihannya ada agak terkucil atas sebab tertentu dan aku di panggil semula tapi aku tak amik hati lagi rasa seronok sebab di panggil semula sebab aku suka buat benda ne semua, namapun amik bidang tari so aku kene juga kuasai benda ni semua walaupun masing2 ada limit untuk mempunyai kelebihan
criusly mmg agak sukar nak kejar mereka2 yang dah berlatih boleh dikire hampir dua minggu walaupun bukan hari2 tapi disebabkan kemampuan asas mereka semua dah kuat dan sorg budak bukan daripada jabatan tari juga punyai kemampuan asas yang kuat
dan mmg sgt sukar untuk aku kejar dan saing mereka dalam masa yang singkat
walaupun di marah dan di tegur setiap kali reasel aku tak terasa hati...yes mmg lembap juga aku kadang2 yela mau tak nak kejar benda yg dah sempurna dalam masa yang singkat dengan sorg yg buat hal buat aku rasa malu sebab die masuk seiring dengan aku
latihan yg di jalankan 3 hari aku kne dapatkan pola lantai sebb lepas tu ada preview
sepnjang lthn yg di jalankan criusly aku rasa DOWN sgt sebb aku rasa mcm aku xboleh nak buat even aku mmg nak buat benda ne untuk pengalaman aku sndiri
tapi apa pun kne juga kuatkan semangat sebb aku nakkan juga benda ni

ok lets go to the festkum side
1st day smpai rehat2 dulu xd nak buat lthn sgt...cume mlm lepas tklimat je buat lthn cket refreshkan balik gerak2 semua...jadi blur juga aku di buatnye...dh le lebam dengar taklimat yg tah apa2 membuang masa dengar ada la
hari kedua tgk persembahan india..yeah mr deeno , syed dan deelani mewakili UM
criusly aku sgt yakin koreo team KESUMA tu mmg boleh menang emas sebb gerakkannya dan penceritaannya sangat jelas
mlm ketiga pula tgk persembahan cina hasil tgn mr poh gee
style poh gee mmg betul2 jelas dengan air tgn die huahaha...mr PG .. mmg jiwa SOFT
dalam hati ada taman...hehehhee
mlm ketiga adalah mlm tarian rampaian melayu
wahahha antara malam yang aku tunggu-tunggu dan malam yang mengerunkan aku
mau x gerun sebb 1st time aku masuk FESTKUM ne
lagi2 mnri tarian tradisional...dah la aku ne mmg xd basic tradisional..but my parents , frens , the KESUMA, and my dear beri sokongan yang sepenuhnya
jadi ada jugala kekuatan untuk aku menri
alhamdulillah setelah perform mlm tu ada la rasa lega azab dah abeh
hauahahaha tpi xd la berapa lega sangat sebb keputusan yang dinntikan tu lagi gerun
saingn terdekat yg boleh dikatakan nak MAKAN team KESUMA is UPM
ok criusly UPM bawa masa reasel tu boleh kitakan betul2 nak mkn kitrg
sbb dpd apa aku tahu last year UPM no 2 untuk FESTKUM tarian zapin
tp mmg sesuai la mereka layak juga last year
tp UM better dengan abg saleh..heeee....alhamdulillah
ok focus balik pada this year
rampaian ... ok aku admit aku xfhm konsep rampaian itu mcm mana sebb mmg bukan basic aku dlm tarian tradisional...kalo bboy n hip hop tau la juga sbb MAKANAN aku
tapi setelah di terangkan oleh krol...ada la juga sedikit pemahaman untuk aku
sbb itu dikatakan ILMU YANG DIIBARATKAN SETITIK AIR ITU BERGUNA
ahahhaa pepatah apa aku taip ne pun aku xtau
malam keputusan sangat mengecewakan pasukan KESUMA
apabila di umumkan USIM berada di tempat ketiga mmg betul tiada harapan bg kami
kedua UUM...johan pula UKM
for sure semua UNIVERSITI yg tewas TERTAWAKAN keputusan juri
kata juri MELIHAT DAN MENONTON
sepatutnya juri bukan melihat dan menonton tapi tugas juri adalah MENELITI
itu yg sebenarnya tpi konsep mereka buat salah
ok mmg ada yg spttnye menang tpi xbloeh mng sbb tidak layak untuk menang
tapi kalo dah tidak layak untuk menang knpe mereka masih boleh dpt atau layak untuk menang ketegori kecil2...
ok kalo ketegori kicik tu aku xnk ckp la
tiba mlm untuk ketegori keseluruhan
aku di fahamkan last year pemenang 1,2,dan 3 langsng tak ada sangkut untuk menang tahun ne
bak kata pengacara majlis kejutan sungguh tahun ne
yeah pada aku sangat tak adil sebb keputusan mlm penutup
knpe keputusan tak diumumkan selepas pertandingan
dikatakan selepas juri buat keputusan ianya akan di "seal"
tapi apakah ianya dikunci sepenuhye???
seperti difahamkan lagi juri tahun lepas di sogok supaya tuan rumah mengajurkan program ini perlu menang tpi kalo kualitinya tdak bagus mcm mana???
ok malas la sebenarnya nak taip panjang sebab ini 1st time aku masuk FESTKUM
tpi mcm dah masak dengan "permainan politik" yg sedang berlaku
tapi kalo nak ckp lbih pun tak guna
for crius kemenangan pada malam itu SUNGGUH TIDAK BERGAYA
bukan nak ckp sbb xboleh terima kekalahan tapi ada yg lebih bagus dpd yg menang pada mlm tu
KESUMA UM boleh terima keputusan juri jika UPSI , UTEM , UPM dan lain2 yg bagus untuk menang...sayang juri menggunakan konsep MELIHAT DAN MENONTON bukan menggunakan konsep MENELITI
malas nak tapi panjang2 sebab segalanya berakhir sudah
mungkin ada hikmah keNapa semua ini berlaku....jadi kne renungkan juga
pengalaman mengajar aku segalanya




special for KESUMA = thnkz sbb sudi trima diri yang lemah ini semula,...jujur masa 5 hari persediaan diri ini untuk bertanding sebenarnya rasa tidak lengkap sangat...tpi sebab untuk berada sama rata aku usaha sebaik mungkin...hasilnya itulah persembahan dan kerjasama yang dapat aku bagikan...thnkz juga sebb banyak mengajar dan menegur semua salah dan silap...bak kata siew ling ... " it's ur tradition , u must get it ..."


for senior's n tutor's = thnkz sebb banyak tegur diri ini demi kebaikkan bersama...yelah dah mmg aku ne pun xd basic...pula belajar dalam bidang yang aku persembahkan....jadi segala usaha kerah tenaga aku buat atas setiap teguran untuk perbaikin diri



to all team UM .... kita KALAH DALAM KEADAAN BERGAYA.....
KEPADA UNIVERSITI LAIN...anda masing2 punyai kelebihan masing2...apa2 pun tetap tahniah

johan keseluruhan tarian india.....
gangsa koreografi....

gangsa koreografi....
perak untuk keseluruhan tarian cina....




p/s : apa yang tertulis ini adalah pandangan diri ini ... jika terasa hati mintak maaf lah ye...hak persendirian walaupun ianya "public" .... sebab aku xnak jadi hipokrit ... biar berlaku jujur walaupun kdang kala ianya boleh memakan diri ... salam

5 comments:

  1. been there done that. polictic is politic bro what to do huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. kan...aiiyyyooo...politic sgt..hahah..lantak la..

    ReplyDelete
  3. Anggap je xde rezeki ek..
    Yang penting pengalaman yang lebih berharga..
    Cool~

    ReplyDelete
  4. politik sgt kan... takpe, aku ex-kesuma gak.. try lg taun depan.... b4 nih pun ade gak politik campur tgn, tp juri sgt tegas.. tp juri taun nie ntah, trmakan pujukan kot.... just ingat je yg baik dtgnya dari Allah SWT and yg tak baiknya dtg dari kita sendiri.... hurmmmm...

    p/s: emo gak aku dgr result mcm tu!

    ReplyDelete
  5. walaopon org lua..i mean U lain..
    tp i stuju sgt ngan ape u ckp..
    usim yg beterabor asesori pon menang cemane..

    ReplyDelete